Следвайте ни

HUGE.BG

“Eксплицитната женственост все още е демонизирана” – интервю с Tila Kareola

КУЛТУРА

“Eксплицитната женственост все още е демонизирана” – интервю с Tila Kareola

Остават по-малко от три седмици до есенния бал на Фондация GLAS – The Love Affair Ball, който ще се състои на 9 ноември в Национален студентски дом в София. Това е добър повод да ви запознаем със страхотната Tila Kareola, която ще седне на съдийската скамейка по време на бала, а по-рано през деня ще проведе специална танцова работилница, на която ще подготви лично участниците.

Здравей, Tila! Представи се пред читателите на HUGE. 

Здравейте! Аз съм майката-основател на House of Kareola – първата бална къща в Гърция.

Какъв е опита ти с танците?

Започнах да танцувам на пет-годишна възраст, когато ме записаха на уроци по балет. Докато бях в гимназията тренирах фигурно пързаляне цели шест години, а след това се записах на уроци по джаз. Когато заминах да уча в Единбург се записах в Националния център за танци в Шотландия. През 2011 година се озовах в Ню Йорк, където бях в едногодишна програма на Broadway Dance Center. От 2012 година танцувам професионално, а от 2013 година – преподавам танци.

Кога за първи път се сблъска с вогинг танците?

За първи път видях voguing танци в едно предаване по MTV с Уили Нинджа, както и разбира се в клипа на Мадона “Vogue”, в който танцуват Хосе и Луис Екстраваганза. Бях толкова впечатлена, че започнах да търся повече информация за Уили и така попаднах на филма “Paris is Burning”. Всъщност, една от причините да се запиша в програмата на Broadway Dance Center в Ню Йорк години по-късно беше, че там преподаваха уроци по вогинг. Преподаваха ми Бени Нинджа, Даниел Поланко и Хавиер Нинджа. Моментално бях изумена от чувството на свобода и чувството, че може да бъдеш, каквото си пожелаеш.

Снимка: Ioanna Hatziandreou

А кога за първи път отиде на бал и какви бяха впечатленията ти?

За първи път отидох на бал като зрител през 2013 година в Escuelita. За първи път участвах в бал през 2016 на Vogue Knights (Vogue Knights е много известна клубна вечер, посещавана от членове на балната култура) в XXL. Сякаш тогава наистина усетих за първи път какво представлява балната сцена. Човекът, който по-късно ми стана баща – иконата Стенли Милан – ме окуражи да участвам и промени живота ми. Бях изумена от таланта на всички и от тяхната увереност. Освен това, беше страхотно, че все още може да видиш как балната история се пише, докато си заобиколен от емблематични фигури. Енергията, която усетих тогава на Vogue Knights все още няма паралел за мен.

Какви са спомените ти от личното ти изпълнение на въпросния първи бал?

Бях ходила на уроци при Стенли няколко пъти и веднъж, когато двамата вървяхме към метрото, той ме попита при кого съм тренирала досега. Аз му обясних, че съм се учила предимно сама. Той ми каза, че се справям добре и трябва да се включа в някой бал. Реших да предизвикам себе си и заявих участието си в бала, който се проведе през последния ми петък в Ню Йорк. Не очаквах да получа 10s (getting your 10s – израз, който се използва когато участник в категория получи одобрението на всички съдии, тоест, дали са му оценка 10, и може да премине към кръга с батълите). Балът беше The Latex Ball (много известен бал с дълга традиция) и се бяха събрали много хора. Записах се да се включа в категорията Virgin, която е предназначена за хора, които имат малък опит или им е първи път. Докато очаквах реда си, Омари ме видя и ме попита, дали ще участвам. Аз му отговорих, че не съм сигурна, а той ме погледна особено и каза “как така не си сигурна?”. В следващия момент вече ми държеше чантата и ризата, а аз влязох в залата. Стигнах до финалната битка и си прекарах невероятно. Танцувах с огромно желание и просто исках да се раздам пред всички. Бях толкова неопитна и затова всичко беше още по-вълнуващо.

Снимка: Konstantinos Andrikoulas

Какво те мотивира да създадеш House of Kareola?

Раждането на House of Kareola се случи по много естествен начин. Преди години нямаше с кого да тренирам и затова се събрахме с още двама танцьори, които имаха известен опит и заедно правехме всичко възможно. Точно тогава бях започнала и да преподавам и някои от танцьорите, които обучавах се справяха доста добре. Върнах се в Ню Йорк през 2017 година с една от танцовите ми партньорки. Междувременно, учениците ми продължаваха да тренират с другия танцьор през лятото. Докато бях в Ню Йорк участвах във всички възможни бални събития и тренирах отново със Стенли. Когато се върнах в Гърция, приятелите ми ме помолиха да водя тренировките. Тогава не се възприемахме като къща, но веднъж иконата Артуро Мюглер дойде на една работилница и след като прекара малко време с нас се обърна към мен и ми каза: “Знаеш, че това е твоята къща, нали?” За първи път се включихме като house в Dolores’ Ninja Deep on Ice Ball в Бергамо, а Стенли беше един от съдиите.

Как би описала взаимотношенията между членовете на House of Kareola?

С повечето ми ‘деца’ сме приятели от дълго време и се подкрепяме като семейство. Уважаваме се взаимно като артисти и имаме общи възгледи за балната сцена, както и за проблемите, които ни засягат като членове на ЛГБТ+ общността в постмодерния хетеронормативен капиталистически свят. Освен това, хуморът и смехът ни сплотяват. Не се възприемаме твърде сериозно.

Как би описала балната сцена в Гърция?

Балната сцена в Гърция все още е нещо ново. Тя съществува едва от две години. Разраства се бързо, откакто започнахме да организираме шоута като house, а местната ЛГБТ+ общност ни подкрепя. Участниците са предимно ЛГБТ+ и броят им се увеличава с всяко следващо събитие.

Снимка: Konstantinos Kessidis

Смяташ ли, че балната сцена е форма на политически протест?

Да, особено в държави, в които ЛГБТ хората са все още жертви на атаки и подигравки. Балната сцена ни осигурява пространство, в което можем да изразяваме себе си, да се запознаваме и да изграждаме силна връзка. Като cis-жена аз намирам vogue fem и демонстрирането на специфичната женственост (“being cunty”) за форма на политически протест, особено при положение, че експлицитната женственост все още е демонизирана. Като бял човек, искам да изясня, че балната сцена е политически протест и заради расовата си история – аз не мога да говоря за това от личен опит, но искам да напомня на всички, че балната култура е преди всичко култура на чернокожите и латино общности.

Какво ще очакваш от участниците в The Love Affair Ball в София?

Ще очаквам те да разбират категориите и да отговарят на темите. Колко по-добре осведомени сте, толкова по-добре за всички. Уважавайте другите участници и се подкрепяйте взаимно. Не на последно място, забавлявайте се. Когато вие се забавлявате, публиката и съдиите също се забавляват, а именно така се изграждат най-скъпите спомени.

Танцовата работилница на Tila Kareola ще се проведе на 9 ноември от 15:30 в Национален студентски дом.

https://www.facebook.com/events/382621235946803/

Още от КУЛТУРА

 
Better Together International Forum
 

Популярни

Събития

 
 
Нагоре